Jasper

24 augustus 2014 - Jasper, Canada

Vandaag vroeg uit de veren. Om iets voor zeven ging de wekker en maakten we ons klaar om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk te gaan zien. Althans, dat dachten we. Moeke had ons al gewaarschuwd, maar blijkbaar gaat in Jasper de tijd al een uur vooruit. Gelukkig is acht uur nog steeds vroeg.

Het gevaar van zoveel moois om je heen is dat je alles wilt zien en de dingen die je ziet gaat afraffelen. Eindelijk een keer ons huiswerk gedaan en van te voren bekeken wat we sowieso wilden gaan zien. Al de rest zou mooi meegenomen zijn. Zoals gisteren al gezegd wilden we in ieder geval Maligne Canyon en Maligne Lake gaan zien. Klinkt alsof dit naast elkaar ligt (voor Canadese begrippen is dat waarschijnlijk ook zo), maar dit ligt toch al gauw 50km bij elkaar vandaan. Maligne Canyon kwamen we als eerste tegen. Een grote scheur in de aarde waar met enorme kracht water uit stroomt. Dat blijft een maf gezicht en mooi om te zien. Helaas wel weer wat drukker dan de afgelopen weken, waarmee we eigenlijk meer toeristisch bedoelen. Er staan hekken voor en je waant je meer in een dierentuin dan middenin de natuur. Hetgeen natuurlijk onzin is. We zijn gewoon verwend door de afgelopen weken, want het was nog steeds meer dan de moeite waard!

We begonnen onze dag met een mooi zonnetje en dachten hier ook van te gaan genieten tijdens onze hike bij het Maligne Lake (mooi!). Echter niks is zo verraderlijk als het weer in de bergen. Ineens zaten we in een regenbui en gingen we van een hemelsblauwe naar een gitzwarte lucht. Ook dat veranderde weer van het een op het andere moment dus geen enkel probleem en zorgden juist voor een prachtig uitzicht.

In de Rocky Mountains moet je al twee bergen op elkaar zetten om de Kilimanjaro te krijgen. Toch zijn deze bergen bij elkaar wel ontzettend indrukwekkend en machtig om
te zien. Overal waar je kijkt zie je bergen met ieder zijn eigen begroeiing. Het is onmogelijk om in woorden uit te drukken en op foto vast te leggen wat je allemaal ziet. We gebruiken hier zeker al onze zintuigen.

Kajakken was inderdaad mogelijk geweest, maar vanwege het hoge attractie gehalte zijn we toch uitgeweken naar onze hikingtrails waar we ons geen moment verveeld hebben (we hebben wat kilometertjes afgelegd). Gelukkig staat morgen Banff op het programma. Een gebied in de Rocky's dat slechts bekend staat als ultiem wandelgebied. Daar hunkeren onze beentjes nu al naar!

1. Annemieke beckers:
    25 augustus 2014
    ja lieverds hoe meer je naar het oosten rijdt hoe minder tijdverschil, ik geloof dat je in Canada zelfs al 3 tijdslijnen hebt, zo groot is dat land.
    De foto's geven ons een hele goede indruk hoor, het is inderdaad heel indrukwekkend. De bergen mogen dan niet zo hoog zijn als de Kili (welke is dat wel) maar het kunnen nog steeds kuitenkiller zijn hoor. Gelukkig dat jullie af en toe ook een buitje krijgen, wij hebben er hier genoeg. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoeveel kilometers jullie al in de benen hebben, hebben jullie enig idee?
    lieverds veel plezier maar weer (ik begin nu toch stiekem af te tellen). dikke kus mum
  2. Oma:
    25 augustus 2014
    Ja jullie Moeder heeft gelijk nog even reis verhalen,en dan weer naar huis. Ik zal de verhalen gaan missen.Pas goed op elkaar dikke poen uit Maastricht.
  3. Marij:
    25 augustus 2014
    En alweer een schitterende foto! Je zou toch denken dat jullie daar zo'n beetje alleen op de wereld zijn. Blijkbaar is dat toch niet altijd het geval. Geniet de laatste daagjes nog volop van al het moois.
    x Marij